Wydawałoby się, że kelnerzy to najmniej znacząca część układanki, którą jest restauracja. Przecież są jedynie od odbierania zamówień i przynoszenia dań – jak trudne i ważne mogłoby to być? Okazuje się, że lekceważąc ważność pracowników przewijających się między stolikami (miejmy nadzieję, że pełnymi klientów) można wiele na tym stracić.
Wbrew pozorom kelnerzy są niczym wizytówka firmy. Oczywiście, że dużą funkcję w tworzeniu wizerunku pełni wystrój restauracji tak samo na zewnątrz, jak i wewnątrz, a także smak i wygląd podawanych dań, ale to wszystko jest rzeczami, które są zdecydowanie łatwiejsze, bo w pełni zależne od właściciela restauracji, jej menedżera oraz kucharzy. Sprawa kelnerów jest o tyle trudna, że w tym zakresie działania restauracji dochodzi interakcji międzyludzkiej, która jest niezwykle ważna w kwestii postrzegania go przez lokalną i przyjezdną społeczność. Warto więc zadbać, by kelnerzy działali w sposób efektywny, skuteczny, a także pomocny wizerunkowo.
System POS
Nie da się ukryć, że choć wizerunek jest bardzo ważny, efektywność jest na pierwszym miejscu. Każdy menedżer restauracji z pewnością nie chciałby zatrudniać do swojego zespołu kelnerów nikogo bez odpowiednich umiejętności i doświadczenia. W świetle tego stwierdzenia – choć czasem niektórym przydałoby się trochę podszkolić, to chodzi o coś zupełnie innego; zapewnienie odpowiednich narzędzi.
Odpowiedni system do zarządzania zamówieniami pozwoli usprawnić pracę kelnerów. Jak można zobaczyć na joinposter.com/pl zwizualizowany plan sali, a także intuicyjne menu z pewnością pozwoli kelnerom o wiele szybciej odbierać zamówienia. Dodatkowo za pomocą jednego kliknięcia całe zamówienie zostanie przesłane prosto do kuchni, dzięki czemu czas oczekiwania na danie zostanie znacznie zmniejszony!
Szkolenia umiejętności miękkich
W kontakcie z klientem kelner powinien wykazywać się kulturą osobistą i kompetencjami komunikacyjnymi na wysokim poziomie. Bardzo przydatne są także odporność na stres i skuteczne działanie pod presją czasu.
Zdarza się jednak, że kelnerzy mimo wysokich kompetencji twardych nie radzą sobie w pewnych sytuacjach ze względu na braki w zakresie kompetencji miękkich. Nie jest to jednak powód, żeby takiego pracownika skreślać. Dobrym pomysłem jest zorganizowanie szkoleń i warsztatów dla zespołu, które pozwolą pracownikom nabyć nowe umiejętności, a także dadzą narzędzia, dzięki którym kelnerzy będą mogli je rozwijać.
Oferowanie swobody i nagradzanie inicjatywy
Menedżer zarządza organizacją, kucharze przygotowują dania – są współtwórcami tego, czym jest restauracja. Kelnerzy także powinni czuć się w ten sam sposób. Właśnie dlatego powinno dawać się im odpowiednio dużo swobody w kontakcie z klientem, żeby był w stanie zażegnać wszelkie możliwe konflikty, a także mógł oferować jak najlepszą obsługę.
Inicjatywa w kontekście oferowania coraz to kolejnych dań klientom, a także propozycje mogące usprawnić działanie restauracji także powinny być nagradzane – chociażby premiom. Dzięki temu kelnerzy będą się czuli usatysfakcjonowani, a dzięki temu też bardziej pracowici i efektywni. A o to właśnie chodzi!