Czym jest Merchandising?

Merchandising to dziedzina zwiększająca skuteczność sprzedaży łącząc w sobie elementy budowania wystroju wnętrz, metod sprzedażowych, psychologii publicznej oraz wiedzy na temat percepcji. Merchandising obejmuje m.in.: zapakowanie artykułu, sposób ekspozycji, stoiska z paniami wydającymi próbki.

Merchandising – czym w ogóle jest?

Merchandising to branża marketingu. Bazuje on na wykorzystywaniu znaków towarowych, wzorów oraz wyglądów kojarzonych z konkretnym artykułem (może być to serial, film, zespół muzyczny bądź atrakcyjne przedmioty oraz postacie) w celu naprawy rezultatów sprzedaży odmiennego artykułu. Zamiarem jest ukierunkowanie dużej rzeszy klientów na sprzedaż detaliczną. W skrócie jest to wywieranie wpływu na konsumentów, jaki za pomocą odpowiedniej ekspozycji dokonają zakupu określonego artykułu. W tymże znaczeniu wpływ na konsumentów wywierany jest przez niezliczone zabiegi, tj. wygląd wnętrza, sposób ekspozycji produktów, wykorzystywanie właściwych zapachów oraz dźwięków, wybór lokalizacji sklepu. Merchandising ma na celu zaciekawić klientów, natomiast chociażby czasem podnieść wartość produktów w ich poczuciu. Cele pośrednie takiego działania to: wydobycie uwagi, wywołanie zainteresowania oraz pożądania, wzbudzenie konieczności posiadania i rozpoczęcie działania (więc końcowy zakup).

Merchandising opiera się na ludzkich postępowaniach

Ludzki mózg funkcjonuje w dany sposób, powodując dane odpowiedzi na odpowiednie bodźce. To właśnie powtarzalności reakcji zastosowano konstruując ważne reguły zarządzania przestrzenią w powierzchni, w jakiej prowadzimy handel. Profesjonaliści od merchandisingu pokazują, iż ułożenie produktu w sklepie jest ważne dla rozwoju interesu. Czemu? Gdyż około 80 procent decyzji zakupowych podejmowanych jest w sklepie. Brzmi nadzwyczajnie, lecz dostępne badania rynkowe postępowań konsumenckich pokazują wyraźnie, iż większość decyzji konsumenta połączona z zakupem określonego artykułu, podejmowana jest przy sklepowym regale. O tymże, jaki artykuł trafi do koszyka, decyduje m.in. właściwa ekspozycja oraz ułożenie produktu.

Kim jest tajemniczy merchandiser?

Merchandiser to osoba odpowiedzialna za eksponowanie produktów w szafkach sklepowych, na półkach bądź stoiskach. Prócz, wydawać by się mogło standardowego wykładania produktu, do czego dodać można też zapewnienie przystępności artykułu i kontrolę daty ważności oraz cen, merchandiser zajmuje się wyglądem, muzyką lub doradzaniem sprzedawcom w kwestii właściwej ekspozycji artykułów. Do jego zadań należy także organizowanie kampanii rabatowych oraz zbieranie od konsumentów danych zwrotnych. Natomiast wszystko po to, żeby przynosić jak największą sprzedaż.